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Project: Jeju University Cultural Heritage Centre
Project Team: poly.m.ur (Homin Kim, Chris S. Yoo) + Kim Architects
Project Statud: Competition entry, 1st prize
Location: Jeju, Korea
Date : Sep. 2008
Client: Jeju University
Budget: 10 mil GBP
Area: 3,578 m²

 

프로젝트: 제주대 문화교류관
설계팀: poly.m.ur (김호민, 유승우, 문희경) + 건축사사무소 김건축
위치: 제주시, 한국
일자: 2008. 09
발주처: 제주대학교
예산: 5,000,000,000 원
프로젝트 성격: 현상설계제출안 (1등 당선안)
건물면적: 3,578 m²



Description


The design of the new Jeju Cultural Heritage Centre started from an attempt to interpret the cultural value of the traditional artifacts that are to be exhibited here with contemporary view. We were intrigued by the fact that these artifacts are exemplary in showing the influence of regional material on the life of early settlers, and we wanted our proposal to be seen as an object which can symbolize the local characteristics shaped by the abundant availability of basalt as raw material and the indigenous techniques of tool making. While the use of basalt rock imagery of the overall appearance of the building was intended as the simple yet most effective symbolism which can be associated with its specific locality, the ratio and rigor underlying the construction of the geometry was metaphorical to the intellects presents in the indigenous culture.

The building sits on a triangular plot, and the overall massing is based on the trigonal pyramid which is formed by 4 equal regular triangles. The entire massing is modular to this trigonal pyramid and therefore can be clad entirely by equal regular triangle panels. To introduce flexibility, we have designed 5 types of triangular glass-reinforced concrete panels with different sizes of openings, and with combination of rotating possibilities, these panels can create almost infinite number of combinations. The strategy was to regulate the size and number of openings depending on the lighting and atmospheric requirement of each space and create seamless transition between them. The result is that the entire surface of the building is surrounded by the ever changing pattern of triangular openings which resembles the surface holes in the basalt rocks.

제주자연유산센터는 이곳에 전시하게될 제주 유물들이 가지는 문화적인 가치를 현대적인 시각으로 재해석해 보려는 시도로부터 출발하였다.
제주유물은 제주돌(현무암)로 만들어진 자연의 산물임과 동시에 인위적인 가공이 더해졌다는 양면성에 주목하였고, 지역의 자연과 농경시대의 문화적 단면을 동시에 담을 수 있는 오브제로서 인식될 수 있도록 계획하였다. 또한 새로운 지역의 랜드마크로서 마치 제주돌을 연상시키는 외관은 지역민들에게 지역성을 각인시키는 단순하면서도 효과적인 장치임과 동시에 정삼각형을 기본유닛으로하여 이루어진 형태의 엄격함은 문화 속에 내재된 합리적이고 이지적인 과학적 사고와 맞닿아 있기도 하다.

디자인은 원재료가 점차 가공돠어가며 기능에 적합한 도구가 되어가는 것과 유사하게도 전체의 매싱이 프로그램, 엄격한 기하학적 규율, 다면적 정면성이 상호간섭을 통하여 유기적인 하나의 집합체로 발전해나가는 과정을 밟아나갔다. 유리섬유 보강 콘크리트로 된 전체 입면을 감싸는 5개 타입의 정삼각형 판넬들은 60도씩 서로 돌아가며 무한한 조합들을 만들 수 있도록 설계되었고 입면 구성의 다양성은 실별 채광도 및 조명 환경에 따라 조정되도록 하였으며 외관에서는 끊임없이 연결되는 패턴을 이루도록 계획되어 마치 제주돌이 가지고 있는 표면의 구멍 미감과 연결시킬 수 있도록 의도하였다.

Jeju Univ

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